Uh, taj domaći
Sigurna sam da ste se već nakon mesec dana škole upoznali i sa momentom kada vam dete kaže:
„Pa zar moram da radim i domaći? Uh, taj domaći! Neću da radim domaći!“
Ili ste doživeli situaciju da dete ne negoduje verbalno, ali da vam njegovim ponašanjem stavlja do znanja da domaći nema nameru da uradi. A vi? Krećete već da se nervirate i, naravno, brinete.
Hajde da pokušamo da rešimo problem što pre – na samom početku.
Ali, najpre, rasvetlimo moguće uzroke ZAŠTO bi vaše dete izbegavalo domaći zadatak – sigurno postoji razlog, verujte mi. Kada otklonite uzrok, krećete u akciju podrške i rešavanja problema.
(posmatranjem detetovog ponašanja i adekvatnim povezivanjem sa njim, možete otkriti sledeće)
- Da je detetu teško da uradi zadatke, da ih ne razume, a da ne zna kako da zatraži pomoć.
- Možda se boji da ne ispuni očekivanja učiteljice (tu je, mahom, uzrok problema – preterano autoritativan stav učitelja/ice).
- Možda je problem u vašem, roditeljskom odnosu sa detetom – možda baš vi imate prevelika očekivanja pa se dete brine da ne ispadne nedovoljno sposobno u vašim očima.
- Moguće je da dete ima strah od previše teksta – to je sve veći i veći izazov kod dece (govorim iz iskustva) jer posmatrajući tu gomilu slova koje se ne mogu iščitati za par sekundi (jer smo svedoci sve učestalijeg korišćenja mobilnog telefona i „slika koje se velikom brzinom smenjuju“) kod deteta stvara osećaj bespomoćnosti i panike, a kasnije čak i potpunu odbojnost od čitanja.
- Takođe, dešava se da dete ima problem sa samom organizacijom vremena i stalnog osećaja da će mu vreme provedeno za stolom, radeći dodatne zadatke, uskratiti vreme provedeno sa porodicom i njemu najmilijima i da će se na taj način izolovati od njih (to je najčešće problem kod porodica gde su roditelji previše zauzeti i tamo gde roditelji vrlo malo vremena provode kod kuće).
- Da, taj domaći deluje težak, ali ti to možeš, verujem da ćeš uspeti.
- Imaš za domaći 5 zadataka iz matematike, vidim da je puno, ali sigurna sam da učiteljica veruje u vas da vi to možete, ali, za početak, kreni i uradi jedan zadatak (cilj je smanjiti tenziju kod deteta od prevelikih ili preteških izazova). Nakon toga polako povećavati izazove i zahteve. Ovaj metod je takođe jako važan i u nastavi srpskog jezika – uvek smanjite tekst za čitanje – krenite od jedne rečenice pa onda sve više i više.
- Ne ulazite u borbu sa detetom – ne ucenjujte ga i ne podsećajte na svakih pola sata da treba da sedne i radi domaći zadatak. To stvara dodatni otpor kod dece. Radite na rešenju problema – u to uložite svoju energiju.
- Pružite podršku i pomoć, ali, naravno, tamo gde se osećate nemoćnim – potražite i stručnu pomoć pedagoga, psihologa, a najpre, porazgovarajte sa učiteljicom.
Za dodatnu podršku deci potrebna je dodatna podrška roditeljima, jer vaša deca to zaslužuju.
Za sva dodatna pitanja – pišite.