Novac. Jedna reč. Tako prisutna i bitna u današnjem potrošačkom društvu čiji je deo svako od nas. Izvor mnogih zadovoljstava ali i problema. Naročito kad ga nema dovoljno. Uglavnom ga nema dovoljno ili ga bar nema u onim količinama u kojim bismo želeli da ga ima, a deca, ko deca. Mnogo toga bi da kupe, vide, isprobaju. Naravno, mi kao roditelji gledamo da im pružimo što više možemo.
Tako i treba, uglavnom. Živimo i radimo za decu, za njihovu budućnost i njihovo srećno odrastanje. Sasvim je u redu da im pružimo što je moguće više. Ali, da li detetu treba kupiti baš sve što poželi, čak i ako smo u mogućnosti da tako nešto uradimo?
Sigurno ste prisustvovali sceni u supermarketu, prodavnici odeće ili prodavnici igračaka (najčešće) kad dete plače, baca se, pravi scene i traži nešto što roditelji ne mogu ili smatraju da ne treba da mu kupe. Nije nešto naročito prijatna scena, naročito ako se radi o vašem detetu.
Šta učiniti da se u ovakvu situaciju ne dođe? Naravno, i ovakva situacija nije smak sveta, jednostavno, dešava se. Zašto se ovo dešava i šta možemo uraditi?
Razloga za prethodnu pojavu može biti mnogo, baš mnogo. Svako dete je priča za sebe, svaka porodica je specifična na svoj način i u analizu mogućih razloga se nećemo u ovom trenutku upuštati. Bavićemo se onim što kao roditelji možemo uraditi i načinima kako možemo edukovati decu o finansijama i novcu počev od najranijeg uzrasta.
Često čujete da “nikad nije kasno”, međutim što se finansijske edukacije tiče možemo pre reći da “nikad nije rano”. Zdrave finansijske navike se stiču i uče od malena, a mi kao roditelji igramo u svemu tome veoma bitnu ulogu.
Deca vide novac, u kući, kad podižemo platu na bankomatu, kad kupujemo u marketu, kad kupuju užinu u školi, novac je svuda oko njih. Od najranijeg uzrasta treba razvijati svest kod dece o novcu i o značaju novca, a to se najbolje postiže kroz praktične i pristupačne primere.
Deci od najranijeg uzrasta treba objasniti da to što roditelji odlaze na posao i što po osam sati dnevno provode na radnom mestu donosi platu i da od te plate živimo.
Moramo razvijati svest da može da se troši tek ono što je prethodno zarađeno. Takođe, moramo razvijati svest kod dece da je novac ograničen i da njime moramo racionalno raspolagati.
Jedan od načina je planiranje kućnog budžeta u koje bismo uključili i decu. Zašto da ne? Deca treba da imaju okvirni uvid u to kako se stiče i zarađuje novac i kako se i na koje namene troši. Eto veoma lepe igre za veče u krugu porodice, umesto da deca provode vreme kraj telefona!
Sednite i zajedno planirajte nedeljni kućni budžet. U zavisnosti od uzrasta, dete može da predstavi budžet na listu za crtanje iz bloka za likovno i onda možete na tom listu pratiti tokom nedelje izvršenje budžeta.
Na ovaj način dete (opet ponavljam, zavisno od uzrasta) razvija brojne veštine i stiče znanja – kako da predstavi zaradu i troškove u tabeli, kako da sabere i oduzme brojeve i slično. Za planiranje budžeta možete koristiti i neku aplikaciju za računare ili mobilne telefone (predstavićemo neku od njih u narednim tekstovima) pa na ovaj način možete kod deteta razvijati svest i o praktičnoj primeni i upotrebi mobilnih telefona u životu i radu.
Kad ste uključili dete u izradu budžeta, samim tim ste postigli mnogo. Dete će ako ništa drugo bar razmisliti o novcu i troškovima, i možda neće sledeći put da se baca i da plače zbog nekih patika od 30.000 dinara, kad solidne i lepe patike može da kupi i za recimo 3.000 dinara. Ali, tu nije kraj.
Ovaj pristup možete koristiti i da razvijate preduzetnički način razmišljanja kod dece od najranijeg uzrasta. Postavite pitanje detetu, neka razmisli, kako možemo da povećamo zaradu (šta bismo još mogli da radimo dodatno) ili kako možemo da smanjimo troškove i gde možemo da ostvarimo neke uštede.
I ako bude nekih predloga, ako iznađete način kako da povećate zaradu ili smanjite troškove, od te uštede nagradite dete nekom simboličnom nagradom ili stvarčicom koju voli i koja će za njega imati značaj i smisao.
Ovo će biti podstrek da dete razmišlja preduzetnički, da smišlja ideje – i to podstičite, te osobine negujte i razvijajte, možda baš u tom detetu čuči neki novi Tesla ili Pupin, ko zna.
Ovo je jedan od mnogih načina koje imate na raspolaganju da razvijate svest o novcu i načinu zarađivanja i trošenja novca kod dece. Ako imate još neke ideje koje možemo primeniti u praksi, budite slobodni da ih podelite u komentarima ispod teksta.
I da, učite decu o novcu i značaju novca, ali im svakako i stalno ponavljajte da ima toliko toga što novcem ne može da se kupi: zdravlje, čestitost, stručnost, poštovanje i na kraju ljubav.